Tuesday, July 5, 2011

contoh karangan btajuk perihal diri,perancangan pengajian dan kerjaya

penat gak otak ak pikir nk wt karangan tok mara nie....last2 dpt gak akhir nye...
just copy paste ...hehe
utk korang2 gak ...


Saya polan bin polan, berumur 35 tahun dan lahir pada 14 januari 1984 di Felda Gedangsa, Selangor. Saya merupakan anak yang kedua daripada lima orang adik beradik. Saya mula bersekolah di Sekolah Kebangsaan Matang Gerdu di Perak dari darjah 1 hingga darjah 6. Saya memperolehi keputusan UPSR 5A. Kemudian saya melanjutkan pelajaran saya di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Perak, Parit Buntar dari tingkatan 1 hingga ke tingkatan 5. Alhamdulillah, saya memperolehi keputusan yang bagus 8A pada peringkat PMR dan 11 A1 pada peringkat SPM.

Sekarang saya berhasrat untuk melanjutkan pengajian di Asia College dalam jurusan Diploma Teknologi Maklumat. Saya amat berminat untuk mempelajari bidang ini sejak dari sekolah rendah dahulu. Sebelum ini saya pernah mengikuti kursus berkaitan teknologi maklumat sewaktu di sekolah menengah. Saya juga pernah menolong guru saya dalam hal-hal berkaitan teknologi maklumat seperti memformat kembali komputer yang rosak di sekolah dan mempelajari selok belok kerosakan komputer dan cara untuk membaikinya.

Oleh itu, dengan melanjutkan pengajian di dalam bidang ini saya berharap agar saya dapat menambahkan lagi kemahiran saya di dalam jurusan ini. Selepas mendapatkan diploma, saya akan cuba untuk melanjutkan pengajian di peringkat ijazah. Sekiranya berpeluang, saya ingin memohon untuk menjadi tenaga pengajar di dalam bidang ini. Saya akan buktikan kepada ayah dan ibu saya bahawa pengorbanan mereka menyekolahkan saya adalah tidak sia-sia.

Sekiranya saya dapat menamatkan pengajian saya di Asia College ini dengan baik ,saya akan berusaha untuk mencari pekerjaan yang bersesuaian dengan status diploma yang saya ambil. Saya akan mencari pengalaman bekerja selama beberapa tahun dan sekiranya berpeluang, saya akan cuba untuk menubuhkan perniagaan saya sendiri ataupun menghasilkan produk berkaitan teknologi maklumat menggunakan jenama sendiri dan memasarkan ke persada dunia bagi membuktikan rakyat Malaysia juga mampu berdaya saing.

Sekian sahaja serba sedikit perihal mengenai diri saya dan perancangan kerjaya yang ingin saya lakukan.

Thursday, April 21, 2011

''Malam Pertama''




malam pertama kita di dlm
.....

 



Satu hal sebagai bahan renungan Kita...
Tuk merenungkan indahnya malam pertama
Tapi bukan malam penuh kenikmatan duniawi semata
Bukan malam pertama masuk ke peraduan Adam Dan Hawa

Justeru malam pertama perkawinan kita dengan Sang Maut
Sebuah malam yang meninggalkan isak tangis sanak saudara

Hari itu... mem pelai sangat dimanjakan
Mandipun...harus dimandikan
Seluruh badan Kita terbuka....
Tak ada sehelai benangpun menutupinya. .
Tak ada sedikitpun rasa malu...
Seluruh badan digosok dan dibersihkan
Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan
Bahkan lubang-lubang itupun ditutupi kapas putih...

Itulah sosok Kita....
Itulah jasad Kita waktu itu

Setelah dimandikan.. ,
Kitapun dipakaikan gaun cantik berwarna putih
Kain itu ...jarang orang memakainya..
Karena sangat terkenal bernama Kafan
Wangian ditaburkan kebaju Kita...
Bahagian kepala.., badan. .., dan kaki diikatkan
Tataplah.... tataplah. ..itulah wajah Kita
Keranda pelaminan... langsung disiapkan
Pengantin bersanding sendirian...

Mempelai diarak keliling kampung yang dihadiri tetangga
Menuju istana keabadian sebagai simbol asal usul
Kita diiringi langkah longlai seluruh keluarga
Serta rasa haru para handai taulan
Gamelan syahdu bersyairkan adzan dan kalimah Dzikir
Akad nikahnya bacaan talkin....
Berwalikan liang lahat..
Saksi-saksinya nisan-nisan. . yang telah tib a duluan
Siraman air mawar.. pengantar akhir kerinduan
Dan akhirnya.... tiba masa pengantin..
Menunggu dan ditinggal sendirian,
Tuk mempertanggungjawab kan seluruh langkah kehidupan

Malam pertama yang indah atau meresahkan..
Ditemani rayap-rayap dan cacing tanah
Di kamar bertilamkan tanah..

Dan ketika 7 langkah telah pergi.....
Sang Malaikat lalu bertanya.
Kita tak tahu apakah akan memperoleh Nikmat Kubur...
Ataukah Kita akan memperoleh Siksa Kubur.....
Kita tak tahu...Dan tak seorangpun yang tahu....


Mengapa mudah sekali membuang email agama tetapi bangga mem "forward"
kan email yang tak senonoh? Astaghfirullah. ..
Marilah membuat keseimbangan dalam kehidupan kita, sebelum kita menuju
ke


''Malam Pertama Kita''

Monday, March 28, 2011

......



ta kemana  rupa nya ak ngn die.....harapan utk btunang ngan die ta ksampaian....mmg patut ak merantau utk mcari sinar kbahagiaan tanpa die....da tiba masa utk ak lupakn die....die mmg bukan untk ak....ak sape...sedih gak mula2,tp ape yg boleh ak buat,,,sume nie da mmg
jdik ktentuan...mmg ak ngn die bkn dtakdirkn bsama....ak redha ngnn ujian yg dtg pd ak....cuma skrg ak sedar yg ak da lain...ak kuat marah2....cepat rasa tension...ak kene cepat2 cari jln agar ak ta trus hanyut ngn keadaan ak nie....mudah-mudahan ak dberi ptunjuk....insya'allah

Saturday, March 12, 2011

surat



nie surat yg baru je ak dpt dr die...
ak btol2 ta sangka yg dia ingat tarikh2 penting spanjang ak ngn dia bsama...
die ingat tarikh ak ngn dia kapel,tarikh ak ngn dia putus...
surat nie benar2 buat kn ak terasa....taching beb...
hehehe
pape pun ak happy giler ngn dia...
hope ak ngn dia dpt bsama slamanya....

Dia



Fatin Amira...
24.12.07 ptama kali ak bjumpa dgn die...
pd mula nya ak hnya suka2,dgn lebih jelas lg hanya utk mpermain kn je..
pd wktu itu ak ta penah tpikir utk serius dgn die...
tp bila da lama ak ngn die,prasaan ak jdk lain,
ak jdik syg kn die...ak ta nak tgok die rosak...
ak nk sgt tgok die bjaya...
tp skrg dia da lain,dia da brubah,dia nk bukti kn yg die benar2 ikhlas thadap ak...
mmg ak syg kn die....tp smakin lama ak rasa ak da ta layak utk dia...
byk prubahan yg ak tgok kt die....
dia da pakai tudung,da ta pakai pakaian yg ketat...
skrg dia da mula pakai jubah ngn furda...
ak happy tgok die....
tp ak???
ak masih trumbang ambing....masih mcari sinar dr yg esa...
ilmu agama dia lg byk dr ak,walaupun ak lg tua...
dia byk bg dorongan kt ak....
dulu ak jahat giler,ak amek dadah,lumba haram,bgadoh...
tp skrg ak da brubah,ak da buat pkara cmtu lg....
semua nie byk dr dorongan dia....
dia mmg benar2 cinta kn ak...
dia mmg nk ak ngn dia bsama...
family dia sume da kenal ak...
ak harap hubungan ak ngn dia selama 4 tahun nie akan bkekalan...
dia pun da ta pakai hp...lau jumpa pun kt umah dia je...
mmg susah utk ak jumpa atau keluar ngn dia...
tp ak ta kisah....ak tau dia dpt pcaya kn ak....
insya'allah....kalau jodoh ta kemana kn...

Thursday, February 10, 2011

ketidaksetiaan




penah suatu ketika,ak nekad utk ambil ko jdk teman ku...
tp apa yg ak lakukn ta penah ko hargai...
brulang kali ko myakiti tp tetap ak maaf kn...
tp ksudahan nya ak masih lagi dsakiti...
harus kah ak mbuat suatu kputusan yg nekad agar ak ta dskiti....

(seorg lelaki yg slalu dskiti tp masih mberi pluang pd si dia,tp seolah2 pluang yg dberikn tiada makna apa2 pd si dia....sian kt laki nie....ape pdapat korang tentang apa yg patut dilakukan oleh lelaki ini???sbb kt dunia nie sudah ramai pompuan yg curang pd pasangan masing2,pd psangan kekasih ,suami isteri ,tunang dan sbagainya...)

=> urm entah lah...kt mane2 media mesti ade kes curang,ta setia dan sbagai nya...kt mane agaknye ksetiaan seseorang tu erk????ape kmahuan sbenar yg dikehendaki????apa yg harus dlakukan supaya ksetiaan dpt btahan????

kadang manusia tidak puas dgn apa yg ade di depan mata,shingga lupa yg kita mpunyai tanggungjawab thadap pasangan masing2...dlm hal ini kite ta boleh salah kn kaum hawa sahaja....

kasih...


 kasih ku..
ak amat benar mcintai mu...
susah kah engkau hendak mgerti isi hati ku ini...
apakah slhku shingga tgamak ko sering kali mlukakan hati ku ini...
sering sahaja ak mmaafkn mu kasih,
sering sahaja ak mnerima mu di dlm hidup ku..
walaupun ak tau engkau selalu mlukakan hati ku....
tidak ada apa yg ak mahukan dr mu kasih,
ak hanya mahu mlihat ko brubah...
ak bahgia mlihat ko brubah....
bia pun ak tidak dpt mmiliki kau kasih,ckup skadar ak dpt mlihat kau tsenyum...
mungkin engkau bkn lah milik ku....
sanggup ak korban kn perasaan ku ini hanya untuk mu....
shingga kini ak masih mcintai mu....
biarlah ak dpandang hina diatas pbuatan mu itu thadapku...
ak tau kau dpt mgubah sikap mu mjadi yg lebih baik...
kasih ku,ak mharapkan kau sperti di dlm balang kaca..
yg hanya dpt di lihat tetapi tidak dpt di sentuh...
agar dpt kau memelihara mahkota kau untuk lelaki yg benar2 mcintai mu bkn kerana nafsu,
 tetapi yg dpt mbimbing kau ke jalan allah...
setiap kali akan ak iringkan doa ku untuk mu kasih...
agar dpt kau mperbaiki diri mu....
jgn bia kn diri mu terus hanyut oleh perasaan mu yg tanpa bimbingan...
moga kau akan mdpt nur dr yg esa...
agar kau yakin dan kuat untuk tempuhi onak duri khidupan....
dkt kn lah diri mu dgn arah kiblat, mohon ptunjuk dr yg kuasa....
biarlah tuhan mnentukan segala nya....
ak redha dgn ktentuan illahi....
mungkin ada hikmah dsebalik semua perkara yg tjadi...
insya'allah